Dietetyka

Orzechy włoskie

~ Zdrowy symbol jesieni

Twarda łupina skrywa prawdziwe bogactwo jesieni. Rozpoczął się już sezon na orzechy włoskie. Czy są one rzeczywiście źródłem wartości odżywczych? A może to tylko marketingowy mit? Sprawdźmy.

Orzechy włoskie to prawdziwy symbol jesieni, fot. marijana1 z Pixabay

Orzech włoski kojarzy mi się z rozłożystym drzewem, pod którym jako dziecko spędzałem większość czasu każdych wakacji. Zawsze gdy rozpoczynał się nowy rok szkolny, ziemię pod nim pokrywał złoty dywan liści. Wśród nich można było znaleźć niepozorne owoce, będące jednak symbolem „polskiej jesieni”. Orzechy włoskie to źródło smaku i aromatu, ale też wartości odżywczych, cenionych przez lekarzy i dietetyków.

Stop stereotypom

Ilość kalorii zawartych już w kilku orzechach równa jest wartości energetycznej jednego pączka. Na tej podstawie wiele osób wyrobiło sobie negatywną opinię co do tych owoców. To prawda, orzechy włoskie stanowią dość kaloryczną przekąskę, jednak zdecydowanie cenniejszą aniżeli pączki czy inne słodkości. Tłuszcz tłuszczowi nie równy, a ten zamknięty w orzechach pozwala na lepsze przyswajanie witamin takich jak A, D, E i K. Właśnie z tego powodu warto włączyć orzechy do codziennej diety.

Prawdziwe bogactwo

Orzechy to bogactwo składników odżywczych w tym magnezu, potasu, cynku i jodu. Ich obecność zdaje się niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka. Owoce te dodatkowo pozwolą nam uzupełnić zapotrzebowanie na witaminy z grupy B, a także kwasy omega-3. To świetna informacja dla wszystkich wegan i wegetarian, którzy nie chcą spożywać ryb. Aby zniwelować różnorakie niedobory coraz częściej sięgamy po suplementy diety. Pamiętajmy jednak, że składniki sztucznie skumulowane w tabletce, nigdy nie dorównają tym pochodzącym wprost z natury.

Szach i mat

Kwasy wielonasycone zawarte w orzechach, to eliksir dla naszego mózgu i serca. Wykazując działania przeciwzakrzepowe, ułatwiają pompowanie krwi i dostarczanie jej do strategicznych obszarów naszego ciała. Jednocześnie zmniejszają ryzyko występowania miażdżycy i złego cholesterolu. Poza tym orzechowa kompilacja witamin, kwasów i minerałów to sprawdzony sposób na dobrą i długą pamięć. Tą kwestią powinni zainteresować się szczególnie uczniowie i studenci, zwłaszcza jeśli chcą w naturalny sposób zmotywować swój umysł do nauki. Oprócz większej wydajności, orzechy pomogą w zminimalizowaniu stresu i przemęczenia – wrogów każdej sesji egzaminacyjnej.

Gotuj śmiało    

Możliwości wykorzystania orzechów w kuchni jest tak wiele, że jedynym ograniczeniem może być wyłącznie nasza wyobraźnia. Te słodkie, a jednak wytrawne owoce odnajdą się zarówno w przystawkach i dniach głównych jak i deserach. Świeże sałatki, aromatyczne farsze i pachnące wypieki – Internet pełen jest sprawdzonych receptur. Jeśli chcemy jednak wydobyć cały smak i zapach z orzechów warto je uprzednio uprażyć na suchej, gorącej patelni. To sprawdzony sposób większości szefów kuchni, który bez większych przeszkód zastosujesz w swoim domu.

Orzechy włoskie są w stanie zaoferować nam naprawdę wiele. Wystarczy jedynie chęć, inspiracja i dobry pomysł, by połączyć przyjemne z pożytecznym.

Inne z tej kategorii

Żurawina

~ Sposób na wieczną młodość?

Adrian Wojtasik

Awokado

~ Jak wybrać najlepsze?

Adrian Wojtasik

Nudna owsianka? Nigdy więcej!

~ Kuchnia w kwarantannie #3

K Rapa

Zielone herbaty Oi Ocha firmy ITO EN wkrótce dostępne w Walmarcie

Redakcja

Skandynawski przysmak prosto ze średniowiecza, czyli Międzynarodowy Dzień Gofra

B Kuras

Ponad 290 tysięcy uczniów wie, jak ważne jest jedzenie śniadania – nie tylko od święta!

Redakcja
Gazeta Jutro