Dietetyka

Malinowy zawrót głowy

~ Kulinarne inspiracje

Powoli rozpoczynamy malinowy sezon. To świetna okazja, by krótko pomówić o tym, dlaczego warto skorzystać z bogactwa zawartego w tych czerwonych owocach, a także podzielić się pomysłami na wykorzystanie ich w naszej domowej kuchni.

Porcja malin to dobry sposób na drugie śniadanie, fot. pikist.com

Malina to owoc niezwykły. Biorąc pod uwagę różnorodność gatunkową tych roślin, możemy cieszyć się ich owocami od lata, aż do późnej jesieni. Tak właśnie kształtuje się zasadniczy podział malin, które dzielimy właśnie na te „letnie” i „jesienne”. Tu pojawia się odwieczny spór miłośników jednej lub drugiej odmiany. Pierwsi uważają, iż odmiany owocujące w lecie są dużo bardziej aromatyczne, drudzy mówią zaś o soczystości i obfitości owoców rodzących się jesienią. Nie wdawajmy się w podobne spory, zastanówmy się raczej dlaczego właściwie warto jeść maliny?

Aby odpowiedzieć na to pytanie, należy zajrzeć do środka pojedynczego owocu. Ten bowiem kryje niesamowite bogactwo witamin i innych składników odżywczych, tak ważnych w codziennej diecie każdego z nas. I tak spożywając maliny możemy uzupełnić zapotrzebowanie na witaminę C, nazywaną witaminą odporności, a także na witaminy z grupy B. Te wspomagają strategiczne części naszego organizmu jak układ nerwowy czy układ krwionośny.

Maliny dostarczą nam także minerałów, których niedobór to zmora współczesności. Należą do nich żelazo, magnez, wapń oraz potas. Czy odczuwasz czasami lekkie drganie powieki oka, nad którym zupełnie nie masz kontroli? Jedną z przyczyn podobnej sytuacji może być właśnie niedobór tych składników mineralnych.

Jeśli zapytać dietetyka okaże się, że samo jedzenie malin, może wydatnie przyczynić się do osłabienia objawów chorobowych, jak np. gorączki czy biegunki, ale też nazbyt wysokiego ciśnienia. Oczywiście nie możesz polegać na samych owocach, które nigdy nie zastąpią wizyty u lekarza i odpowiedniego lekarstwa. Raczej chodzi o to, by stosować owoce jako dodatkowy czynnik wspomagający.

Jak wykorzystać maliny?

Możliwości jest wiele, a wybór zależy tylko od nas i naszej kreatywności. Podstawową i najlepszą formą jest spożywanie całych, surowych owoców. Pamiętajmy tylko, by opłukać je przedtem chłodną wodą. Jeśli jednak chcemy poeksperymentować nieco w kuchni warto zabrać się za robienie domowych przetworów, które pozwolą nam cieszyć się owocami przed długi czas. W tym wypadku możemy przygotować wspaniałe soki, dżemy i konfitury. Nie bójmy się również łączyć malin z innymi owocami, jak np. czarną porzeczką czy jeżyną.

Maliny bardzo często dodaje się do najróżniejszych deserów. W towarzystwie bitej śmietany smakują wszak wyśmienicie. Ostatnimi laty dużą popularnością w naszym kraju cieszy się tzw. torcik Pavlovej, którego podstawą jest słodka beza i bita śmietana. Na wierzchu tak przygotowanego tortu układa się całą moc najróżniejszych owoców. Maliny sprawdzą się tu doskonale.

Owoce wykorzystamy również przygotowując różnego rodzaju koktajle i smoothie. To dobry pomysł, by przemycić dużą dawkę zdrowia dla naszych najmłodszych pociech. Aromatycznym dodatkiem do owoców będzie za to pachnąca mięta lub kojąca melisa. Wystarczy kilka listków wrzuconych do blendera.

Ciekawostki

  • Maliny to nie tylko smaczne owoce. Wciąż niedocenianym produktem są liście malin, równie bogate w wartości odżywcze. Takie listki możemy dorzucić do szybkiej letniej sałatki czy ułożyć na kanapce.
  • Choć maliny kojarzą się nam z kolorem czerwonym, możemy również spotkać inne odmiany kolorystyczne. Na świecie rosną m.in. maliny białe i żółte.
  • Maliny to owoc stworzony dla osób trzymających dietę. Zwartość ok. 53 kcal. w 100 g. produktu sprawia, że są naprawdę niskokaloryczne.

Inne z tej kategorii

Jak wyeliminować cukier prosty z diety?

Wiktoria Śniadek

Zielone herbaty Oi Ocha firmy ITO EN wkrótce dostępne w Walmarcie

Redakcja

Orzechy włoskie

~ Zdrowy symbol jesieni

A Wojtasik

3 kroki planu odnowy

Czyli unikaj, usuwaj, uzupełniaj

P Chyłek

5 pomysłów na smaczne i zdrowe przekąski

A Jagła

Ponad 290 tysięcy uczniów wie, jak ważne jest jedzenie śniadania – nie tylko od święta!

Redakcja
Gazeta Jutro