Dietetyka

Źródło „białka długowieczności”: czego jeszcze nie wiemy o kaszy gryczanej?

Dieta bazująca na kaszy gryczanej ma niepowtarzalny ozdrowieńczy wpływ na organizm ssaków – przekonują uczeni z Syberyjskiego Uniwersytetu Federalnego.

Kasza Gryczana idealny uzupełnieniem diety? – fot. © Depositphotos / Timolina
Zdaniem naukowców spożywanie kaszy gryczanej znacząco zwiększa poziom „białka długowieczności” SIRT1 i wywiera cały szereg innych pozytywnych efektów. Wyniki badania opublikowano w Journal of Cereal Science.

Sirtuiny to obszerna grupa białek uczestniczących w tworzeniu komórek tłuszczowych i metabolizmie glukozy. Należące do tej grupy białko SIRT1 uczestniczy w wielu procesach wewnątrzkomórkowych, reguluje między innymi mechanizmy starzenia. Według uczonych wysoki poziom SIRT1 spowalnia starzenie i zwiększa odporność organizmu na stres.

Im mniej kalorii, tym dłuższe życie

Jak wyjaśniają uczeni, im mniej kalorii spożywamy, tym więcej „białka długowieczności” wytwarza organizm. Głodówki uruchamiają procesy „naprawy” komórek, wydłużającej długość ich życia. Jednak specjaliści Syberyjskiego Uniwersytetu Federalnego są zdania, że niedojadanie w imię zdrowia jest niewłaściwe.

„Osobom z ciężkimi chorobami, kobietom w ciąży czy dzieciom głodówki są kategorycznie przeciwwskazane. Produktem, który pomoże w wytworzeniu potrzebnej ilości SIRT1 jest kasza czy mąka gryczana szeroko występująca nie tylko w rosyjskiej kuchni, ale też w kuchniach Chin, Japonii, Korei i Indii, które to są historyczną ojczyzną rośliny” – mówi kierownik katedry biofizyki uczelni Walentina Kratasiuk.

Jak wyjaśnili uczeni uniwersytetu, gryka jest bogata w białko roślinne i aminokwasy, które organizm człowieka wykorzystuje do produkcji własnych białek. Ponadto roślina zawiera wiele witamin z grupy B, sprzyjających zdrowiu układu nerwowego, krwionośnego i odpornościowego, a także duże ilości błonnika odpowiadającego za uczucie sytości.

Jako pierwsi na świecie odkryliśmy zalety gryki jako źródła SIRT1. Ta roślina to prawdziwy superfood. Są badania, które dowodzą skuteczności winogron w przedłużaniu życia komórek, ale po pierwsze w odróżnieniu od gryki są one mało dostępne w wielu regionach świata, a po drugie są całkowicie pozbawione właściwości dietetycznych. Przy tym trudno sobie wyobrazić, ile winogron trzeba by zjeść, żeby uruchomić mechanizm regeneracji na poziomie komórkowym – zauważyła inicjatorka badania, docent Syberyjskiego Uniwersytetu Federalnego Shubhra Pande.

Gryka to prawdziwy „superfood”

Eksperymenty pokazały, że jedzenie wzbogacone o zmielone jądra gryki zapewniają stabilny przyrost wagi. Przy tym poziom SIRT1 w organizmie zwierząt wzrósł 30-krotnie, co według uczonych odpowiada optymalnemu poziomowi wytwarzania tego białka. „Ograniczenie kaloryczności diety szczurów doświadczalnych doprowadziło do zmniejszenia łącznej ilości białka we krwi o 19%, w żołądku – o 95%, w wątrobie i nerkach – o 35,2% i 27% odpowiednio. Podobne zjawisko można zaobserwować u ludzi, którzy stosują restrykcyjne diety, a przy tym unikają wysiłku fizycznego: organizm cierpi na deficyt białek – głównego materiału budowniczego” – zauważyła współautorka badania Maria Riazanowa z Instytutu Biologii Fundamentalnej i Biotechnologii Syberyjskiego Uniwersytetu Federalnego.

Uczeni zauważyli, że w odróżnieniu od głodówek spożycie gryki nawet w dużych ilościach nie wywoła nadmiernej produkcji SIRT1, a więc nie wywoła groźnego dla organizmu skutku ubocznego takiej „nadprodukcji” – stresu oksydacyjnego.

Badanie przeprowadzili uczeni Syberyjskiego Uniwersytetu Federalnego we współpracy ze specjalistami Krasnojarskiego Państwowego Uniwersytetu Medycznego im. Wojno-Jasienieckiego, Naukowo-Badawczego Instytutu Problemów Medycznych Północy i Instytutu Biofizyki syberyjskiego wydziału Rosyjskiej Akademii Nauk.

———

Autorem i dostawcą informacji jest
Sputnik News

Inne z tej kategorii

Marony, czyli owoce kasztana jadalnego

A Jagła

5 naturalnych produktów na wzmocnienie odporności

A Jagła

Zatrzymać lato na dłużej – o mrożeniu owoców i nie tylko

Redakcja

Jak dbać o figurę?

K Bockowska

Czas na polski superowoc MiniKiwi

Redakcja

Czy na pewno taka szkodliwa? Lekarz obalił mity o mocnej herbacie

Redakcja
Gazeta Jutro