Gotowanie

Zdrowsze przekąski przed telewizor

Mamy lato, więc coraz więcej czasu spędzamy na świeżym powietrzu. Jednak zdarzają się też deszczowe dni, w które siadamy w domu przed telewizorem i mamy ochotę coś pochrupać. Wszystko jest dla ludzi, jednak na dłuższą metę paczki chipsów i batoniki nie wyjdą nam na dobre. Właśnie dlatego przedstawiam 5 pomysłów, co zdrowego zajadać na kanapie. 

Dish of Snacks
Przekąski / Fot. Marco Verch Professional Photographer and Speaker Flickr.com
  • Domowe frytki + sos czosnkowy

Frytki raczej nie kojarzą się nam z czymś zdrowym. Tłuste i pełne węglowodanów rzeczywiście takie nie są. Jednak można to zmienić, robiąc je w domu, w piekarniku. Pamiętajmy, że frytki można zrobić nie tylko z ziemniaków. Moją propozycją, oprócz tych ziemniaczanych, są frytki z papryki, marchewki i pietruszki.

Ziemniaki obieramy, marchewkę i pietruszkę oskrobujemy, paprykę myjemy. Wszystkie warzywa kroimy w słupki podobnej wielkości. Wrzucamy do miski. Wlewamy do nich olej – łyżkę na każde 3 garści warzyw. Solimy, dodajemy też suszone zioła, czosnek granulowany i sproszkowaną paprykę. Wszystko mieszamy – najłatwiej będzie zrobić to rękami. Układamy frytki jedna obok drugiej na papierze do pieczenia i wstawiamy do piekarnika nagrzanego na 200 stopni. Pieczemy około 15-20 minut, obserwując stopień zarumienienia.

Takie frytki będą przepyszne z domowym sosem czosnkowym. Mieszamy ze sobą łyżkę majonezu, 3 łyżki jogurtu greckiego, ząbek czosnku i po szczypcie: soli, pieprzu, ziół prowansalskich oraz słodkiej i ostrej papryki. Jeśli sos jest dla nas zbyt ostry w smaku, to dodajemy do niego odrobinę więcej jogurtu.

Oven roasted french fries
Frytki z piekarnika / Fot. Keith McDuffee Flickr.com
  • Chrupki z ciecierzycy

Ciecierzyca dostarcza nam dużo białka i błonnika, dlatego można ją jeść bez wyrzutów sumienia. A jeśli do tego chrupie i może zastąpić chipsy przed telewizorem? Wtedy jest perfekcyjna.

250 g ciecierzycy ze słoika lub puszki dobrze odsączamy i wsypujemy do miski. Dodajemy łyżkę oleju rzepakowego, szczyptę soli i ulubione przyprawy. Mieszamy wszystko dokładnie i rozkładamy na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia. Wstawiamy do nagrzanego piekarnika i pieczemy pół godziny w 200 stopniach.

Popcorn Chickpeas
Ciecierzyca z piekarnika / Fot. Ella Olsson Flickr.com
  • Najlepszy hummus z warzywami

Mój ulubiony hummus to ten z suszonymi pomidorami. Nadają mu szczególnego, wyrazistego smaku, który równoważy smak ciecierzycy.

400 g odcedzonej cieciorki z puszki lub słoika miksujemy z łyżką oliwy z pomidorów na gładką masę. Jeśli miksowanie idzie opornie, dodajemy po łyżce zalewy z ciecierzycy. Gdy ciecierzyca jest już rozdrobniona, dodajemy do niej pokrojone na mniejsze kawałki pomidory suszone (około pół szklanki), łyżkę tahini lub niesłodzonego masła orzechowego, pół ząbka czosnku i dużą szczyptę oregano. Wszystko razem miksujemy na gładką masę.

Proponuję podać hummus razem se świeżymi warzywami pociętymi w słupki: marchewką, kolorową papryką, selerem naciowym. To pyszna i chrupiąca, a jednocześnie zdrowa przekąska.

hummus
Hummus / Fot. stu_spivack Flickr.com
  • Kąski bananowe

Banalnie prosta, słodka przekąska, którą osobiście uwielbiam. Przez kilka dni można przechowywać ją w lodówce w szczelnie zamkniętym pudełku lub woreczku strunowym.

Masło orzechowe chłodzimy w lodówce, żeby stężało. Pamiętajmy o tym, że dobre masło orzechowe w temperaturze pokojowej jest płynne. To cukier, olej palmowy i utwardzacze sprawiają, że jest zwarte – a przecież nie chcemy jeść takich dodatków. Banany kroimy na dość grube plasterki. W kąpieli wodnej rozpuszczamy tabliczkę gorzkiej czekolady. Na każdy plasterek banana łyżeczką nakładamy masło orzechowe, a następnie oblewamy go czekoladą. Gotowe przekąski układamy na papierze do pieczenia i wstawiamy do lodówki, by czekolada zastygła. Uwielbiam to połączenie.

Owoce w czekoladzie / Fot. Brenda Godinez Unsplash.com
  • Nachosy z guacamole

Nie ma nic prostszego niż domowej roboty nachosy, bo robimy je z tortilli. Na 4 nieduże (około 22 cm) tortille przygotowujemy mieszankę przypraw: 2 łyżki oliwy, 2 łyżeczki słodkiej papryki, pół łyżeczki ostrej papryki i łyżeczkę soli. Tortillę za pomocą pędzelka smarujemy z 2 stron oliwą z przyprawami, a następnie kroimy na małe trójkąty. Nachosy rozkładamy równomiernie na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia i wkładamy do nagrzanego piekarnika. Pieczemy 6-10 minut w 180 stopniach.

Nachos
Nachosy / Fot. Christian Schnettelker Flickr.com

Teraz czas na pyszny dip do nachosów, czyli guacamole. Jest to meksykański sos, który powstaje z rozgniecionego awokado i przypraw.

Z 2 mocno dojrzałych awokado wydrążamy miąższ i rozgniatamy do konsystencji pasty. Dodajemy do niego sok z połowy limonki, rozgnieciony ząbek czosnku oraz szczyptę soli i dokładnie mieszamy. Przed podaniem możemy wzbogacić go jeszcze o pokrojone w drobną kostkę pomidory oraz posiekaną kolendrę.

Gotowe guacamole nabieramy z miseczki nachosami jak łyżką i razem zjadamy. Chrupiące chipsy świetnie zgrają się z kremowym dipem.

Guacamole
Guacamole / Fot. Kjokkenutstyr Net Flickr.com

Wszystkie przedstawione przeze mnie przekąski są zdrowe i nie zawierają dużych ilości tłuszczów czy cukrów (w każdym razie tylko te zdrowe, jak np. tłuszcz w awokado czy cukier w owocach). Jednak jak ze wszystkim, tak i z nimi nie można przesadzić. Najważniejsze to jeść rozsądnie, a przy okazji pysznie.

Inne z tej kategorii

Między bułką a mięsem – obchody Światowego Dnia Hamburgera czas zacząć

Redakcja

Przedsmak lata w Twojej kuchni

~ Kuchnia w kwarantannie #6

K Rapa

3 nadzienia do faszerowanej papryki

K Rapa

Trzy sposoby na makaron

~ Kuchnia w kwarantannie #2

K Rapa

Sposób na szpinak

K Rapa

Targi Horeca

~ Relacja z 27. Targów Gastronomicznych w Krakowie

D Łapińska
Gazeta Jutro