Gotowanie

Gdy ochota na coś słodkiego: zdrowsze desery

Każdemu zdarza się mieć ochotę na coś słodkiego, to całkowicie normalne. Jednak częste spożywanie cukrów w dużych ilościach może prowadzić do nadwagi i związanych z nią chorób. Dlatego warto wybierać desery, które zawierają małe ilości cukru, a równocześnie zaspokoją naszą chęć na słodycze. Przedstawiam więc 5 moich ulubionych propozycji. 

Zdrowsze desery / Fot. Ellieelien Unsplash.com

Serniczki na zimno z owocami 

Jeden z najprostszych i najmniej pracochłonnych deserów, które uwielbiają moi domownicy. Wystarczy tylko kilka kroków, by stworzyć naprawdę smaczne słodkie co nieco.

Galaretkę w dowolnym smaku rozpuszczamy w gorącej wodzie, zgodnie z instrukcją na opakowaniu. Kiedy przestygnie, ale jeszcze nie stężeje, mieszamy ją dokładnie z 0,5 kg twarogu sernikowego. Powstałą masę wlewamy do pucharków i dodajemy do nich owoce: truskawki, borówki, maliny i inne ulubione. Robimy to w taki sposób, by część owoców zatopiła się w masie serowej. Następnie pozostawiamy deser do zastygnięcia.

Jakiś czas temu w artykule Owocowy zawrót głowy pisałam o podobnej formie wykorzystania owoców, czyli jagielniczkach. Jest to wegańska wersja sernika, która posmakuje nie tylko weganom.

Pralinki karmelowe z czekoladą

Zdrowy, a równocześnie pyszny karmel? Tak, to możliwe, a ja przedstawię Ci go w pysznych pralinkach.

100 g daktyli zalewamy wrzątkiem i odstawiamy na godzinę. Odsączamy i blendujemy z 50 g masła orzechowego na gładką masę. Do masy dodajemy 50 g owsa ekspandowanego i mieszamy do połączenia, a następnie wilgotnymi rękami formujemy kulki. Wstawiamy je na pół godziny do godziny do zamrażarki, ale pamiętajmy, by nie zostawiać ich tam zbyt długo, bo zamarzną. Po tym czasie rozpuszczamy czekoladę w kąpieli wodnej i oblewamy nią pralinki, które następnie układamy na papierze do pieczenia. Pozostawiamy w lodówce do zastygnięcia czekolady, żeby się nam nie posklejały.

Cukiniowe brownie

Nigdy nie sądziłam, że ciasto warzywne może być takie dobre. Może i nie do końca jest jak klasyczne brownie, ale zdecydowanie przypomina to ciasto. Jest ciężkie i mocno czekoladowe, a przy okazji pyszne.

1/3 cukinii ścieramy na tarce o małych oczkach, dodajemy do niej 2 łyżki miodu, 120 g masła orzechowego, pół łyżeczki sody, kilka kropel aromatu waniliowego, pół łyżeczki cynamonu i jajko (rozmiar S lub pół dużego L). Mieszamy składniki w misce, a w międzyczasie w kąpieli wodnej rozpuszczamy tabliczkę gorzkiej czekolady. Dodajemy ją do masy i dokładnie mieszamy. Przelewamy ją do formy wyłożonej papierem do pieczenia i wkładamy do piekarnika nagrzanego na 175 stopni na 25 minut. Ciasto piekę w małej formie i wychodzi dość niskie. Można podwoić ilość składników, jednak trzeba wtedy również kontrolować czas pieczenia.

Pecan Squares
Brownie z cukinii / Fot. Kurman Communications, Inc.

Batony muesli

Idealna przekąska, chrupiąca i pełna bakalii. Uwielbiam takiego batona zabrać ze sobą do pracy lub na uczelnię i zjeść na przerwie zamiast sztucznych słodyczy z automatu.

Na osiem sporych batonów potrzebujemy: 100 g płatków owsianych, 140 g migdałów, 100 g orzechów włoskich, 170 g daktyli, 50 g oleju kokosowego, 60 g moreli suszonych. Migdały i orzechy rozdrabniamy i razem z płatkami owsianymi wysypujemy na blaszkę. Wkładamy na 10 minut do piekarnika na 200 stopni i lekko studzimy. Daktyle blendujemy z olejem na gładką masę i przekładamy do miski. Morele rozdrabniamy na kawałki i dodajemy do daktyli. Do miski wsypujemy również bakalie i płatki z piekarnika, a następnie mieszamy wszystko ręką do uzyskania jednolitej masy. Przekładamy do silikonowej formy i dobrze ugniatamy, a następnie wkładamy do lodówki na kilka godzin. Kiedy masa stanie się twarda, można ją wyciągnąć z formy i pociąć na kawałki. Batony przechowujemy w lodówce.

Lody czekoladowe z awokado

Te lody to moje odkrycie dziesięciolecia. Pyszne, mocno czekoladowe i bardzo kremowe. Idealne na nadchodzące upały, a do tego zdrowe: lody z awokado.

Przygotowanie jest niezwykle proste: na 2 porcje lodów wystarczy zmiksować ze sobą miąższ z jednego awokado, dodać 230 g mleczka kokosowego, 50 g syropu klonowego i 30 g ciemnego kakao. Jeśli mamy ochotę, to jak najbardziej możemy do masy dodać jeszcze np. wiórki kokosowe czy orzeszki. Jednolitą masę wlewamy do pudełka i mrozimy, aż lody uzyskają zwartą konsystencję. Zazwyczaj podaję je posypane siekanymi orzeszkami ziemnymi i polane dodatkową porcją syropu klonowego. Niebo.

rich chocolate ice cream
Lody z awokado / Fot. Jules Flickr.com

Takie zdrowe desery to naprawdę dobra alternatywa dla sklepowych słodyczy. Myślę, że większość z nich posmakuje także najmłodszym. Takie lody czy sernik na zimno to pyszne orzeźwienie podczas upałów.

Inne z tej kategorii

5 przepisów na pożywne, słodkie śniadanie

~ Zdrowe posiłki, które na stałe pozostaną w Twoim jadłospisie

P Chyłek

Owocowy zawrót głowy

~ Kuchnia w kwarantannie #5

K Rapa

Naleśniki: francuskie crepes czy amerykańskie pancakes?

K Rapa

Prosta i pyszna kuchnia meksykańska

~ Kuchnia w kwarantannie #9

K Rapa

Tradycyjne dodatki – sprawdzony smak

Redakcja

Trzy sposoby na makaron

~ Kuchnia w kwarantannie #2

K Rapa
Gazeta Jutro