Dietetyka Gotowanie

Nudna owsianka? Nigdy więcej!

~ Kuchnia w kwarantannie #3

Owsianka jest świetnym pomysłem na śniadanie, zarówno na ciepło, jak i na zimno. Jeżeli też ją lubisz, ale znudziła Ci się już wciąż ta sama kompozycja, to ten artykuł jest dla Ciebie. Pokażę Ci dziś, jak w prosty sposób można podrasować owsiankę tak, by szybko i łatwo zmienić jej smak.

Moim podstawowym przepisem na owsiankę dla jednej osoby jest 5 łyżek górskich płatków owsianych, pół szklanki wody i pół szklanki innego płynu. W wersji na ciepło podgrzewam wodę w rondelku, wsypuję do niej płatki i gotuję na wolnym ogniu, aż wchłoną wilgoć, dolewam płynu i jeszcze chwilę gotuję. W wersji na zimno zalewam płatki wodą i płynem, i odstawiam na noc w chłodne miejsce.

Kokosowa owsianka z owocami / Fot. Karolina Rapa

Dobra wiadomość dla osób nietolerujących glutenu. Wszystkie podane dodatki będą równie dobrze nadawać się do jaglanki – płatki owsiane wystarczy zamienić na płatki jaglane lub kaszę jaglaną. Tę drugą należy najpierw ugotować według instrukcji na opakowaniu.

Płyn do bazy

Uwierzcie, że zamiana płynu, jakiego użyjemy do owsianki, robi kolosalną różnicę. Zazwyczaj podstawą jest dla mnie woda + mleko krowie. Jednak często używam także napoju roślinnego – migdałowego lub ryżowego. Cudownej, kremowej konsystencji nadaje owsiance mleczko kokosowe z puszki. Do owsianki na zimno świetnie pasuje też jogurt grecki lub ulubiony jogurt smakowy, na przykład waniliowy czy truskawkowy.

Owoce

Do tego posiłku pasują chyba wszystkie owoce – zarówno świeże, jak i mrożone czy suszone. Poza sezonem letnim często używam mrożonych jagód lub truskawek; podduszam je w rondelku do odmrożenia i odparowania nadmiaru wody. Dzięki temu można stworzyć coś na wzór frużeliny do polania owsianki. Suszona żurawina, daktyle czy morele to też ciekawy dodatek. Wystarczy wrzucić je do gotującej się owsianki lub zostawić razem z płatkami na noc do namoczenia. Świeże owoce to w tym wypadku temat rzeka. Według mnie najlepiej sprawdzają się owoce jagodowe, banany, wyfiletowane pomarańcze lub grejpfruty (filetujemy, bo przezroczysta błonka jest gorzka), winogrona (ale najlepiej te bezpestkowe), a także jabłka. Te ostatnie lubię szczególnie w połączeniu z cynamonem. Dobrze do posypania owsianki sprawdzają się też pudry z owoców liofilizowanych.

Słodzidło

Jeśli do owsianki nie dodajemy owoców lub dodajemy te raczej kwaśne, to warto ją trochę osłodzić. Pierwszy na myśl przychodzi cukier, ale są zdrowsze zamienniki, które przy okazji dodadzą owsiance charakterystycznego smaku. Cudownej słodyczy doda naturalny miód, syrop klonowy nada jej karmelowego posmaku, a syrop daktylowy – mocnego smaku i aromatu daktyli.

Chrupiące orzeszki

Ciekawej tekstury dodadzą owsiance orzechy. Tak naprawdę nadadzą się tu wszystkie rodzaje: czy to całe, czy w formie granoli. Smacznym rozwiązaniem są też wiórki kokosowe, szczególnie jeśli połączymy je z dodatkiem mleczka kokosowego do bazy.

Kremowe dodatki

Wymienię tu kilka moich ulubionych dodatków do owsianki. Po pierwsze, moja owsianka nie istnieje bez masła orzechowego. Sprawia ono, że staje się kremowa i delikatna, a równocześnie dodaje smaku. Wybór maseł orzechowych na rynku jest obecnie ogromny: od klasycznego z orzeszków ziemnych przez migdałowe i pistacjowe, po masła z dodatkiem białej czekolady czy wiórków kokosowych. Innym pysznym dodatkiem jest pasta lub mus kokosowy. To po prostu zmiksowany miąższ kokosowy, który rozpuszcza się po dodaniu go do ciepłej owsianki. Dobrze sprawdzają się też różnego rodzaju kremy czekoladowe. Pamiętajmy tylko, by wybierać te dobrej jakości – bez oleju palmowego i z ograniczoną ilością cukru.

Przygotowanie owsianki ze zdjęcia to koszt około 3 złotych 50 groszy. Do przygotowania użyłam 5 łyżek płatków owsianych górskich, pół szklanki wody, pół szklanki mleka krowiego, łyżkę wiórków kokosowych, 2 truskawki, 7 winogron, łyżeczkę miodu, łyżeczkę orzechów włoskich i szczyptę truskawki liofilizowanej.

Mam nadzieję, że podsunęłam Ci nowe pomysły i teraz i Ty spróbujesz stworzyć pyszną owsiankową kompozycję. Na koniec zdradzę jeszcze moje 2 ulubione kombinacje. Pierwsza z nich to taka trochę jesienna wersja: płatki owsiane, woda, mleko krowie, starte na tarce i podduszone z cynamonem jabłko, masło orzechowe i miód. Natomiast druga to bomba kokosowa: płatki owsiane, woda, mleczko kokosowe, wiórki kokosowe, orzechy nerkowca, borówki, syrop klonowy i pasta kokosowa. Uwielbiam takie kombinacje i mogłabym je tworzyć cały czas, bawiąc się smakami i szukając nowych połączeń.

Inne z tej kategorii

Te trzy zasady pomagają z łatwością zachować szczupłą figurę

Redakcja

UOKiK: Naczynia żaroodporne – kontrola Inspekcji Handlowej

Redakcja

Wybierz swoją ulubioną restaurację na szlaku kulinarnym

Redakcja

Czas na polski superowoc MiniKiwi

Redakcja

Targi Horeca

~ Relacja z 27. Targów Gastronomicznych w Krakowie

D Łapińska

Zdrowa przekąska? Sięgnij po bakalie!

Redakcja
Gazeta Jutro