Dietetyka Gotowanie

Wiosenna sałatka na nowo

~ Kuchnia w kwarantannie #1

Sałatki są lekkim i pysznym dodatkiem do codziennego obiadu lub zdrowym posiłkiem do pracy. Mimo tego wciąż te same kombinacje mogą się w końcu znudzić. To, jak się odżywiamy jest bardzo ważne, szczególnie w trudnym okresie kwarantanny, w którym właśnie się znajdujemy. Wielu z nas prawie wcale nie wychodzi z domu, co może mieć negatywne skutki dla naszego samopoczucia. Warto poprawić je sobie jedzeniem – ale takim, które nie sprawi, że z kwarantanny wyjdziemy z plusem na wadze. I właśnie dlatego mam dla Ciebie kilka pomysłów, jak w prosty sposób można nadać zwykłej sałatce całkiem nowego wymiaru.

Sałatka z rukoli, pomidorków, winogron, sera halloumi, orzechów i miodowego winegret / Fot. Karolina Rapa

Bazą sałatki jest dla mnie zazwyczaj mieszanka sałat, czasem rukola, świeży szpinak, roszponka czy sałata rzymska. Pozostałe warzywne dodatki dobierz pod swój gust – mogą to być na przykład: pomidor (lub pomidorki koktajlowe), ogórek, kukurydza, rzodkiewka, czerwona cebula, ugotowany lub upieczony burak, papryka, groszek cukrowy czy oliwki. Kombinacji jest naprawdę wiele – zmieszaj ze sobą po prostu to, co lubisz. Pysznymi dodatkami są również jajka, tuńczyk, wędzony łosoś, szynka parmeńska lub grillowana pierś z kurczaka. Jednak czegoś jeszcze brakuje – zobacz, czym możesz wzbogacić swoją sałatkę.

Ciekawy dressing

Obok sałaty dressing powinien stanowić podstawę sałatki i równocześnie być jej uzupełnieniem. Tłuszcz jest nośnikiem smaków, więc warto go troszkę użyć. Najprostszym dressingiem jest po prostu oliwa z oliwek. Można ją trochę przyprawić czosnkiem, solą, słodką lub ostrą papryką lub suszonymi ziołami. Inne sosy sałatkowe, które polecam to winegret (także w wersji miodowej), ocet balsamiczny, domowy sos koperkowo-ziołowy, jogurt naturalny z przyprawami i sokiem z cytryny, sos musztardowy lub majonez – świetnie sprawdzi się tu ten domowy.

Dodatek owoców

Owoce w sałatkach to strzał w dziesiątkę, szczególnie dla tych, którzy lubią przełamywać słone smaki nutą słodyczy. Idealnie nadają się do tego gruszki, różne rodzaje melonów, arbuz, granat, figi, pomarańcze, ananas, mango lub winogrona, ale również jeżyny, maliny, borówki czy truskawki. Warto szukać swoich ulubionych połączeń smakowych. Dla mnie fenomenem jest goryczka rukoli w połączeniu z dojrzałą gruszką lub sprężystość szpinaku ze słodkimi truskawkami.

Chrupiące orzechy i pestki

Orzechy są świetnym dodatkiem do sałatek – nadają im całkiem nowego wymiaru, sprawiając, że soczyste warzywa są uzupełnione odrobiną chrupkości. Do tego celu świetnie sprawdzają się pokruszone na mniejsze kawałki orzechy włoskie, płatki migdałów, podprażone pestki słonecznika, dyni lub orzeszki pinii. Warto prażyć orzechy i pestki, ponieważ zawarty w nich tłuszcz utlenia się, intensyfikując ich smak.

Pyszny ser

Sery to cała ogromna gama produktów, które wspaniale mogą podkreślić smaki w sałatce. Na zimno świetnie sprawdzą się grecka feta, kremowy ser kozi, mozzarella, sery wędzone i pleśniowe. Jednak bardzo ciekawe w sałatkach są też gorące, aromatyczne sery, takie jak grillowany ser halloumi, panierowany i smażony ser pleśniowy typu brie lub camembert czy rolada kozia na ciepło. Trzeba jednak pamiętać, że taka sałata z serem na ciepło najlepsza jest tuż po przygotowaniu.

Dodatek ziół

Sałatkę można podrasować jeszcze jednym prostym sposobem – dodać do niej świeże zioła. Bardzo ciekawe jest dodanie całych lub posiekanych liści świeżej mięty albo bazylii. Warto szukać smaków, które nam odpowiadają do kompozycji, którą stworzyliśmy – może będzie to rozmaryn, tymianek lub listki oregano?

Postaw na kreatywność

Dzięki tym prostym dodatkom, można codziennie jeść tę samą sałatkę w innym wydaniu. Podmieniając orzechy czy zamieniając oliwę na winegret, dajemy jej nowe życie. To fantastyczne, jak wiele różnych kombinacji możliwych jest do uzyskania, jeśli wprowadzimy tylko tak małe zmiany.

Takie danie nie tylko wspaniale smakuje, ale także świetnie wygląda, a pamiętajmy, że jemy wszystkimi zmysłami – także wzrokiem. To, że jedzenie dobrze się prezentuje, wcale nie oznacza, że musi być drogie w przygotowaniu – koszt wykonania sałatki ze zdjęcia to około 4 złote.

Inne z tej kategorii

Czym grozi przedawkowanie imbiru?

Redakcja

Sposoby na bitą śmietanę

~ Kuchenne triki

A Wojtasik

Pożywne śniadania dla dzieci i dorosłych

Redakcja

Misie, robaczki i inne owocki, czyli Międzynarodowy Dzień Żelków

B Kuras

Żywność BIO znacząco wspomaga ochronę przed cukrzycą

O Marczuk

Sól himalajska – cenny zamiennik czy marketingowa pułapka?

O Marczuk
Gazeta Jutro