Polityka

Po pierwsze logistyka – inwestycje wspierają ekspansję polskich przewoźników towarowych

Nowe szlaki transportowe, przewozy intermodalne, inwestycje w infrastrukturę, kompleksowe usługi logistyczne „od drzwi do drzwi” oraz wzrost konkurencyjności – to główne kierunki strategii rozwoju spółek specjalizujących się w przewozach towarowych. Były one omawiane podczas II Kongresu Rozwoju Kolei w Warszawie.

Kongres rozwoju Kolei – Czesław Warsewicz, Mirosław Antonowicz, Arnold Bresch, Andrzej S. Grzelakowski, Łukasz Greinke, Zbigniew Tracichleb, Mirosław Chaberek, Jakub Jakóbowski – fot. M. Kmieciński

Programy inwestycyjne spółek z Grupy PKP, które do 2023 roku pochłoną łącznie ponad 100 miliardów złotych, zakładają m.in. wzrost konkurencyjności kolejowych przewozów towarowych i ekspansję w obszarze Trójmorza oraz na Nowym Jedwabnym Szlaku. Zdaniem ekspertów uczestniczących w Kongresie przewozy intermodalne staną się kluczowym segmentem przewozów towarowych. Wiąże się to również z modernizacją portów morskich, gdzie powstaną nowoczesne centra szybkiego przeładunku dla kontenerów.

Obecnie przewozy intermodalne stanowią w Polsce 10% przewozów towarowych – 90% to ładunki masowe. To wciąż mało w porównaniu z krajami Europy Zachodniej, w których intermodal osiągnął poziom 50-70% przewozów. Jednak ten segment od 5 lat dynamicznie rośnie – o kilkanaście procent rocznie. Jest on domeną dwóch spółek kolejowych: PKP CARGO S.A. oraz PKP LHS (Linia Hutnicza Szerokotorowa). Intermodal to usługa, w ramach której przewóz towarów odbywa się przy wykorzystaniu kilku środków transportu (pociągów, TIR-ów, statków, barek rzecznych) i jednej jednostki ładunkowej (kontenera). „Cała gospodarka opiera się na logistyce” – zauważa Czesław Warsewicz, prezes PKP CARGO S.A. „Z funkcji przewoźnika kolejowego ewoluujemy w stronę pozycji operatora logistycznego, ponieważ nasi klienci oczekują kompleksowej oferty i dowozu od drzwi do drzwi” – stwierdza.

Jak informuje Warsewicz, PKP CARGO obrało dwa priorytetowe kierunki działań:

– rejon Trójmorza – grupa 12 państw Europy Środkowej położonych w osi Północ-Południe (Austria, Bułgaria, Chorwacja, Czechy, Estonia, Litwa, Łotwa, Polska, Rumunia, Słowacja, Słowenia i Węgry), zapewniających dostęp do trzech mórz: Bałtyckiego, Czarnego i Adriatyckiego;

– Nowy Jedwabny Szlak z Chin do Europy.

„Naszą misją jest uzyskanie pozycji lidera na tych kierunkach. Chcemy być opcją i firmą pierwszego wyboru” – wyjaśnia prezes Warsewicz. Kluczowe inwestycje PKP CARGO S.A. finansowane z funduszy unijnych dotyczą zakupu 1156 platform intermodalnych, 5 wielosystemowych lokomotyw oraz modernizacji terminala w Małaszewiczach. Przez Małaszewicze aktualnie przechodzi 90% transportu towarowego z Chin do Europy. Terminal ma zapewnione połączenie z portami na Bałtyku, skąd ładunki płyną m.in. do Wielkiej Brytanii i krajów skandynawskich.

Jak mówi Dariusz Sikora, członek Zarządu PKP LHS, spółka szczyci się najdłuższą i sięgającą najdalej na zachód w Europie – do terminala w Sławkowie na Śląsku – linią szerokotorową. „LHS to kolejowa autostrada przystosowana do masowego ruchu transportowego” – tłumaczy Sikora. „Jej atutami są brak konieczności przeładunku na granicy oraz wyłączność linii na potrzeby ruchu towarowego” – dodaje.

PKP LHS inicjuje również połączenie Trasą Transkaspijską, jednym z 19 wariantów NJS, który omija teren Federacji Rosyjskiej, gdzie obowiązuje embargo na przewóz żywności. „Łańcuch logistyczny jest tak silny, jak jego najsłabsze ogniwo” – zauważa Mirosław Antonowicz, członek Zarządu PKP S.A. Według niego dla ekspansji w obszarze Trójmorza konieczne jest zainwestowanie 100 mld zł w infrastrukturę: drożne i przepustowe trasy, Centralny Port Komunikacyjny, modularne jednostki logistyczne.

Inwestycje tras towarowych prowadzą PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w ramach Krajowego Programy Kolejowego. Modernizacja torów poprawi m.in. dostępność do portów morskich w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu. Jest też projekt doprowadzenia linii kolejowej do portu w Policach. „Prowadzimy prace w całej Polsce i pomimo tych prac przewozy rosną” – zauważył Arnold Bresch, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Spółka przygotowała trasy objazdowe dla modernizowanych odcinków, dopasowała też rozkład jazdy do przebiegu prac. Na zmodernizowanych trasach prędkość pociągów intermodalnych wyniesie do 120 km/h.

———

Artykuł udostępniony dzięki współpracy z PAP

Inne z tej kategorii

Wznowiono połączenie lotnicze między Atenami a Skopje

Redakcja

Stoltenberg: NATO dąży do bardziej konstruktywnych stosunków z Rosją

Redakcja

Propozycja Kuczmy to szansa na przerwanie ognia w Donbasie?

Redakcja

Kijów nie uzna rosyjskich paszportów mieszkańców Donbasu

Redakcja

Nowy wiceminister inwestycji i rozwoju

Redakcja

Morawieckiego plan doskonały?

zmiany w rządzie objęły kluczowe dla Państwa resorty

M Lebiest
Gazeta Jutro