Dietetyka Zdrowie

Jak wyeliminować cukier prosty z diety?

Zbliża się ulubiony dzień w roku wszystkich łakomczuchów. Trudno oprzeć się pączkom, wypełnionym niezliczoną ilością słodkich nadzień, unurzanych w lukrach w kolorach tęczy. W tłusty czwartek wszystkim nam wolno zgrzeszyć. Warto jednak nie dać się ponieść rozpuście na dłużej i od piątkowego poranka zacząć ograniczać cukier. Jak tego dokonać?

Jak ograniczyć cukier po tłustym czwartku? fot. gotowanie.onet.pl

W zeszłym roku w siedzibie resortu zdrowia opublikowano raport, z którego wynika, że przeciętny Polak spożywa w ciągu roku aż o 12 kg więcej cukru przetworzonego niż 10 lat temu. W 2008 r. było to ok. 38,4 kg, a w 2017 r. – 44,5 kg. Natomiast np. w Niemczech 2 lata temu spożycie cukru wynosiło średnio 33,8 kg na osobę.

 

Jak eliminować cukier z diety?

1. Zadaj sobie kluczowe pytanie: po co?

Aby jakiekolwiek rewolucyjne działanie w naszym życiu miało jakiś sens, podstawą jest określenie konkretnego czynnika, który nas do tego popycha. Musisz być pewien tego, dlaczego chcesz wprowadzić takowe zmiany do swojej diety. Zdanie sobie z tego sprawy zapewni Ci więcej motywacji niż samo określenie celu i zagwarantuje efektywność starań.

2. Wyznaczaj sobie małe cele

Nie skacz od razu na głęboką wodę. Nie postanawiaj, że z dnia na dzień całkowicie wykluczysz cukier ze swojej diety. Ważne, abyś powoli ograniczał jego spożycie. Zacznij np. od jednego dnia w tygodniu, w którym pozwolisz sobie na słodką przekąskę. Z czasem zmniejszaj częstotliwość takich odstępstw. Dzięki tej taktyce nie stracisz przedwcześnie mobilizacji i istnieje ogromna szansa na to, że wytrwasz w swojej decyzji.

3. Skup się na tym, co ciekawego możesz wprowadzić do nowej diety

Jak wiadomo, zakazany owoc smakuje najlepiej. Myśląc wciąż o tym, czego nie możesz jeść, mimowolnie zaczynasz mieć na to ochotę. Zamiast popadać w obsesję niejedzenia słodyczy, postaraj się ponieść fantazji w kuchni. Buszuj po sklepach spożywczych w poszukiwaniu zdrowych produktów, z których możesz upichcić coś pysznego i pożywnego. Chwile spędzone na gotowaniu pełnowartościowych potraw na pewno pozwolą Ci odciągnąć myśli od tuczących smakołyków.

4. Zdaj sobie sprawę z tego, w jakich chwilach najczęściej sięgasz po słodycze

Odnalezienie źródła problemu jest kluczowe dla zwalczenia go. W ciągu dnia pojawiają się specyficzne momenty, w których szczególnie silnie odczuwamy chęć, aby zjeść coś słodkiego. Najczęstszymi powodami są: nuda, samotność, wszelkie targające nami negatywne uczucia, takie jak frustracja, smutek, złość czy nieodłączny element życia współczesnych ludzi – stres. Posiadając taką wiedzę, łatwiej będzie Ci się kontrolować w momentach słabości. Warto w tych gorszych chwilach znaleźć sobie inne zajęcia, które poprawią Ci nastrój. Najlepszym wyborem będzie jakakolwiek forma aktywności fizycznej, która zapewni wyrzut endorfin, odpowiedzialnych za dobry nastrój.

5. Zaopatrz się w zdrowe przekąski

Często zdarza się, że sięgamy po słodycze pomiędzy stałymi posiłkami. Nie odczuwamy wtedy dużego głodu, kieruje nami bardziej ochota na szybkie spożycie “małej” przekąski. Czekoladowy batonik, kawałek ciasta czy inne produkty pełne cukrów prostych okazują się być najprostszym wyborem. Warto jednak na tzw. “czarną godzinę” zaopatrzyć się w ich zdrowe zamienniki. Owoce mogą być w tym przypadku dobrą opcją. Musisz jednak pamiętać, że one również zawierają cukier – fruktozę, co sprawia, że nie możesz jeść ich bez ograniczeń. Uważaj szczególnie na te słodsze, takie jak np. banany. Zaleca się również spożywanie surowych warzyw.

6. Pracuj nad swoim nastawieniem i sposobem myślenia

To, jak trudno będzie Ci zaprzestać jedzenia słodyczy, w ogromnej mierze zależy od Twojego nastawienia. Przestań traktować słodkie przekąski jako nagrodę lub metodę na poprawę nastroju. Zacznij skupiać się na pozytywach związanych ze zmianami, które wprowadzasz do swojego żywienia. Zrewolucjonizowanie własnego podejścia to proces długotrwały, jednak regularna praca nad sposobem myślenia w tej kwestii na pewno przyniesie oczekiwane rezultaty i umożliwi Ci pożegnanie się z cukrem prostym raz na zawsze.

Inne z tej kategorii

Jak wygrać z rakiem płuca?

Redakcja

Światowy Dzień Walki z Rakiem – ważne jest holistyczne podejście do pacjenta

Redakcja

Drób, filozofia zero waste i gastronomiczne trendy na Mikserze Kulinarnym

M Lebiest

Gwiazdy sportu zachęcają młodzież do aktywności fizycznej. Wykorzystują w tym celu YouTube’a i Instagrama

Redakcja

Wpływ muzyki na zdrowie człowieka

B Kuras

Cukrzyca typu I atakuje coraz młodsze dzieci

Redakcja
Gazeta Jutro