Motoryzacja

Autosan wyprodukował pierwszy własny autobus elektryczny

Firma Autosan z Sanoka (podkarpackie) wyprodukowała pierwszy autobus elektryczny według swojego projektu. Obecnie pojazd jest w trakcie uzyskiwania homologacji. Prace nad stworzeniem autobusu trwały 9 miesięcy.

#SANCITY 12LFE, czyli elektryczny autobus made in Poland – fot. Twitter Autosan

Jak powiedział PAP prezes Autosanu Eugeniusz Szymonik, pojazd będzie oferowany klientom w 3 wariantach długości 10-, 12- i 18-metrowej. Podkreślił, że autobus został zaprojektowany w Autosanie od podstaw. – Praca nad projektem zaczęła się w styczniu br. Wszystko wykonaliśmy własnymi siłami. Pracuje u nas 34 inżynierów, którzy wykonali dobrą robotę – dodał Szymonik. Pytany o trudności przy projektowaniu i wykonaniu pierwszego elektrycznego autobusu, prezes podkreślił, że najtrudniejsze było wszystko to, co wiąże się z elektryką. – Czyli mocowanie baterii, przeprowadzenie okablowania wysokiego i niskiego napięcia. Trudność sprawiały również urządzenia pomocnicze, bo w tym pojeździe jest zupełnie inna sprężarka, inna pompa wspomagania kierownicy, inna klimatyzacja i inne ogrzewanie niż w spalinowym autobusie. W związku z tym, te wszystkie elementy musieliśmy w trybie pilnym skonstruować i się udało – powiedział Szymonik. W pojeździe baterie i wszystkie urządzenia sterujące są polskie. – Czyli serce tego autobusu jest polskie. Natomiast niestety są elementy, które musimy, tak jak wszyscy producenci, kupować za granicą, w tym m.in. przednie zawieszenie czy układ kierowniczy – zaznaczył Szymonik. W autobusie został zamontowany najlepszy obecnie silnik elektryczny kanadyjskiej firmy TM4.

Prezes Autosanu zaznaczył, że pojazd jest w trakcie uzyskiwania homologacji. Proces ten powinien się zakończyć do końca listopada br. – Po uzyskaniu homologacji będziemy mogli autobus zgłaszać do przetargów – dodał. Pytany, czy autobus będzie konkurencyjny w przetargach, w których Autosan będzie startował, Szymonik odpowiedział, że firma nie chce być konkurencyjna cenowo. – Chcemy mieć takie same marże, jak inni producenci. Chcemy być tylko o złotówkę tańsi – stwierdził. Zdaniem prezesa Autosanu, segment autobusów elektrycznych będzie dla firmy coraz ważniejszy. Jak podkreślił Szymonik, równolegle rozwijana będzie też linia autobusów na gaz sprężony CNG. – Jeśli w niedługim czasie rozpocznie się dystrybucja gazu płynnego, wówczas ruszymy też z produkcją autobusów na płynny gaz LNG – stwierdził.

Prezes sanockiej firmy zapowiedział, że w przyszłym roku Autosan wyprodukuje autobus z napędem wodorowym. Eugeniusz Szymonik podkreślił, że ten rok firma zamknie na zero plus, czyli bez strat. Natomiast przyszły rok dla Autosanu ma być przełomowy, planowany zysk ma wynieść, według Szymonika, kilka milionów zł. Pierwszy elektryczny autobus wyprodukowany przez Autosan można było zobaczyć w podrzeszowskiej Jasionce podczas Kongresu 590.

Autosan jest jedną z najstarszych polskich fabryk. W 2016 r. fabrykę autobusów przejęło konsorcjum spółek PIT-RADWAR i Huta Stalowa Wola, należących do Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Firma zatrudnia ponad 370 osób.

———

Autorem i dostawcą informacji jest współpracujący z PAP
Nasz Dziennik.pl

Inne z tej kategorii

Jeep Wrangler „Samochodem Legendą” w plebiscycie The Best of Moto 2018

Redakcja

UOKiK: Jak wybrać zimowy płyn do spryskiwaczy i do chłodnic

Redakcja

Hamilton najszybszy w kwalifikacjach przed GP Monaco

Redakcja

Grupa FCA po raz 20. nagrodziła studentów i doktorantów z polskich uczelni technicznych

Redakcja

Abarth Rally Cup: Łotwa gospodarzem Rajdu Lipawy, zaliczanego do Rajdowych Mistrzostw Europy FIA

Redakcja

Elektryzująca radość z jazdy: Audi e-tron

Redakcja
Gazeta Jutro