Dietetyka Zdrowie

5 pomysłów na smaczne i zdrowe przekąski

Niezależnie od tego, czy jesteś w szkole, w pracy czy na mieście, w każdym z tych miejsc może dopaść Cię… głód. Jeśli nie masz ochoty sięgać po niezdrowe jedzenie z pobliskiego automatu lub sklepiku, mamy dla Ciebie 5 pomysłów na smaczne, a w dodatku niezwykle zdrowe przekąski.

źródło: www.unsplash.com/fot. Joshua Rawson-Harris

1. Migdały
Migdały, czyli nasiona owoców migdałowca idealnie nadają się na czas, gdy potrzebujesz coś „przegryźć” między posiłkami. Zawierają zdrowe kwasy tłuszczowe i w dodatku są sycące, dlatego dzięki nim nie dopadnie Cię „wilczy głód”. Ze względu na to, że wspomagają koncentrację, powinny znaleźć się w diecie uczniów, studentów oraz osób pracujących umysłowo. Warto je mieć w pobliżu przed ważnym egzaminem, rozmową kwalifikacyjną lub spotkaniem biznesowym, ponieważ redukują stres.

źródło: www.unsplash.com/fot. Remi Yuan

2. Pomidory koktajlowe
Pomidory koktajlowe są znakomitą alternatywą dla zwykłych pomidorów. Są małe i lekkie, dlatego z łatwością można je przetransportować. Ich odmian jest kilka, więc każdy może wybrać tę, która najbardziej mu smakuje. Najczęściej w polskich sklepach można znaleźć czerwone, żółte oraz pomarańczowe rodzaje. Warto je jeść ze względu na zawarte w nich składniki odżywcze. Witamina C oraz wapń wzmacniają zęby, witamina E oraz potas pozytywnie wpływają na pracę serca, natomiast witamina K zapobiega rozwojowi osteoporozy i nowotworów.

źródło: pixabay.com/fot. fxxu

3. Jabłka
W 1966 r. w brytyjskim czasopiśmie naukowym „Notes and Quaries” opublikowano zalecenie:

„Eat an apple on going to bed, and you’ll keep the doctor from earning his bread”,

„Zjedz jabłko, kiedy będziesz iść spać, a powstrzymasz lekarza od zarobienia na chleb”.

Z czasem te słowa przekształciły się w popularne przysłowie: „an apple a day keeps the doctor away”, które głosi, że „jabłko dziennie trzyma lekarza z dala”.

Te z pozoru banalne porzekadła zawierają wiele prawdy. Jabłka wzmacniają odporność organizmu, dlatego powinno się je jeść w okresie jesienno-zimowym, kiedy jesteśmy w większym stopniu narażeni na przeziębienia. Ponadto regulują procesy trawienne i poziom cukru we krwi, pomagają utrzymać dobry stan dziąseł, usuwają toksyny z organizmu oraz chronią serce.

źródło: pixabay.com/fot. congerdesign

4. Pestki dyni
Istnieje wiele powodów, dla których warto jeść pestki dyni. Podobnie jak migdały, zawierają zdrowe kwasy tłuszczowe, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu.

Oprócz tego, w nasionach znajdują się m.in. witamina A (pomaga leczyć zmiany skórne, np. trądzik), witamina E (uszczelnia naczynia krwionośne), magnez (zapobiega nadciśnieniu), wapń (wzmacnia zęby i kości), żelazo (zmniejsza uczucie zmęczenia), cynk (pozytywnie wpływa na skórę, włosy i paznokcie) oraz potas (przeciwdziała tworzeniu się obrzęków). W pestkach dyni obecny jest także aminokwas o nazwie tryptofan, który poprawia samopoczucie.

źródło: pixabay.com/fot. Couler

5. Mandarynki
Mandarynki są świetnym zamiennikiem dla słodyczy, ponieważ są równie smaczne i słodkie. Owoce te są bogate w witaminę C, która nie tylko wzmacnia odporność organizmu, ale również hamuje procesy starzenia się skóry, przyspiesza gojenie się ran, reguluje ciśnienie tętnicze krwi, a nawet przeciwdziała tworzeniu się nowotworów. Mandarynki zawierają także witaminę A. Dzięki jej spożywaniu, możemy wzmocnić wzrok, włosy, paznokcie, zęby oraz kości.

źródło: www.unsplash.com/fot. Sharon McCutcheon

Inne z tej kategorii

Śpisz przy blasku Księżyca? Możesz nabawić się śmiertelnej choroby

Redakcja

Polskie jabłka

~ Najlepszy owoc świata?

Adrian Wojtasik

Mężczyzn boli bardziej

M Lebiest

Pospolite rośliny wykorzystywane w ziołolecznictwie

A Szczecina

Noworoczne postanowienia – w tym roku postaw na uśmiech

Redakcja

5 porad jak przetrwać upały

D Jeziorek
Gazeta Jutro