Biznes Gospodarka i Ekonomia

Wiceprezes PKP Cargo: strukturę finansowania mamy książkową

Strukturę finansowania mamy książkową; nasza sytuacja jest bardzo stabilna – podkreślał Leszek Borowiec, wiceprezes PKP Cargo na Europejskim Kongresie Gospodarczym.

PKP Cargo chwali się dobrym zarządzaniem finansowym – fot. PKP Cargo

Leszek Borowiec, który w zarządzie PKP Cargo odpowiada za finansowanie, przedstawiał działania spółki podczas panelu „Długoterminowe finansowanie dla polskiej gospodarki”. „Strukturę finansowania mamy książkową, mamy mniej więcej 47 proc. długu w sumie bilansowej, więc jest to sytuacja bardzo stabilna. Potencjał do zadłużania mamy pewnie w kwotach miliardowych – ocenił. – Finansowanie projektowe, jeżeli już rozważamy, to rozważamy tylko w projektach akwizycyjnych” – dodał. To dlatego, że PKP Cargo chce być jeszcze mocniej obecne na szlakach transportowych północ- południe i wschód-zachód. „Nie ukrywamy, że akwizycje poza granicami kraju są pod naszym stałym monitoringiem i wszystkie okazje rynkowe Cargo będzie chciało wykorzystać” – powiedział.

Wiceprezes wskazywał, że gros nakładów inwestycyjnych i potrzeb finansowania wiąże się w PKP Cargo z taborem kolejowym. „Czy tego chcemy, czy nie – dzisiaj mierzymy się z pewnym wyzwaniem związanym z taborem, który ma swój wiek i ma swój przebieg. Przed nami jego transformacja zarówno pod względem wiekowym, jak i modelu biznesowego, który chcielibyśmy realizować w przyszłości” – zaznaczył. Leszek Borowiec podkreślił, że PKP Cargo długoterminowo myśli o swoich inwestycjach. „Mamy perspektywę do 2038. Wiemy, co chcemy robić, czym chcemy robić i gdzie chcemy robić; mamy również szacunki, ile byśmy chcieli na tym zarabiać” – wymieniał. „Ta perspektywa 2038 wydaje się może bardzo odległa i ktoś zapyta, jak można tak daleko planować, natomiast to jest mniej więcej cykl życia naszego głównego aktywa w postaci lokomotyw i wagonów. Jeżeli je nabywamy, to musimy mieć pomysł, jak to aktywo będzie pracować w najbliższych kilkunastu latach” – wyjaśniał. Tym bardziej, że polski transport kolejowy czeka istotne przeobrażenie. „Dzisiaj mniej więcej 70 proc. towarów, które się w Polsce wozi, to są materiały sypkie. Gdybyśmy spojrzeli na strukturę przewozu Unii Europejskiej, to jest dokładnie odwrotnie – 70 proc. to są przewozy kontenerowe. I to jest ta wielka transformacja, która czeka branżę transportową, również PKP Cargo. Ta pespektywa ma bezpośrednie przełożenie na to, jak patrzymy na nasze potrzeby w finansowaniu długoterminowym” – podsumował.

———

Artykuł udostępniony dzięki współpracy z PAP

Inne z tej kategorii

Na targach cippe2019 zaprezentuje się 8 kategorii przedsiębiorstw naftowych i gazowych

Redakcja

Branża farmaceutyczna i handlowa liderami wydatków na reklamę.

W ubiegłym roku przeznaczyły na nią po 4 mld zł!

M Lebiest

Dwudziesty pojazd metra w drodze do Sofii

Redakcja

Dyrektywa gazowa dotycząca Nord Stream 2 weszła w życie

Redakcja

Ministerstwo Cyfryzacji: Cyfryzacja biznesu – czemu nie?

Redakcja

Perspektywy polskiej gospodarki na 2019 rok wciąż pozytywne

M Lebiest
Gazeta Jutro